top of page

Zde se můžete připojit do podhoubového mailing listu - dáme vám vědět, když vyjde nový článek

Chtěli byste nám zanechat zprávu, navrhnout opravu či komentovat článek? Udělejte to zde.

Dominik Rathan • SPORA

Mezi fragmenty jedné paměti i celého světa | Člověk se objevuje v holocénu (Divadlo X10)

Tvůrčí trio Jana Doležela, Justiny Grecové a Jany Vaverkové, které od příští sezony převezme umělecké vedení brněnského HaDivadla, představilo svoji poetiku pražskému publiku v Divadle X10 inscenací Člověk se objevuje v holocénu. Adaptace stejnojmenné novely Maxe Frische sleduje izolovaný život stárnoucího pana Geisera v horské švýcarské vesnici, který bojuje proti ztrátě paměti vzpomínáním a vystřihováním informací z encyklopedií a slovníků. Po formální stránce inscenace vychází především z fragmentárnosti Frischova postmoderního textu, kde se beletristické pasáže Geiserových myšlenek prolínají s výstřižky encyklopedických hesel. 


Lucie Roznětínská, Antonie Rašilovová, Matěj Šíma a Aicha Roubíčková | foto Alžběta Drcmánková

Zprvu je to tedy podívaná mírně chaotická. Náhodné historky z života hlavního hrdiny přecházejí volnými asociacemi do výkladu o zlatém řezu, popisu počasí nebo úvah o povaze lidské existence a diváctvo se na základě těchto různorodých útržků pokouší zrekonstruovat Geiserovu paměť. Obsahová přeplněnost se pak odráží i v eklektickém pojetí jednotlivých scén – zpívá se, objeví se formát performativní přednášky i kuchařské reality show, komunikuje se s publikem… Hraje se všude možně a členitý prostor sálu se využívá na maximum. Součástí je dokonce procházka do okolí divadla nebo útrob Domu uměleckého průmyslu, kde X10 sídlí. 


S fragmentárností pracuje i scénografie Justiny Grecové | foto Alžběta Drcmánková

Zvolenou formu chápu jako způsob reprezentace fungování paměti, vzpomínání a přemýšlení – tedy procesů nelineárních, fragmentárních, často chaotických a zahlcených mnoha impulsy. V průběhu inscenace se často ocitáme uprostřed situace stejně náhle jako uprostřed myšlenky či vzpomínky. Možná už ani nevíme, jak a proč jsme k nim dospěli, důležitější je, co nám odhalují. Proud myšlenek nás někdy zkrátka pohltí natolik, že si ho ani plně neuvědomujeme, a přirozeně se v něm přesouváme od každodenních banálností k tíživějším úvahám.


Hynek Chmelař jako pan Geiser | foto Alžběta Drcmánková

Stejným způsobem jsem přistoupil i k vnímání představení: spíše než na přemýšlení v kauzalitách jsem se snažil jednotlivé situace prožít. Fragmentárnost, ale především vtip a akční nasazení celého hereckého týmu navíc inscenaci zajišťují spád. Z dramaturgického hlediska zůstala ale lehce podceněná funkčnost celku. Tvůrčí tým ostatně v anotaci uvádí, že vycházel „ze společného ohledávání jednotlivých témat“. Trochu to ale působí, že už ponechal náhodě, zda a jak se části poskládají do smysluplného tvaru. Ucelenější sdělení se tak pro mě bohužel ztratilo ve změti jednotlivých scén.


Možná ale dnešní svět, inscenaci ani obraz pana Geisera v celistvosti uchopit nejde a zvolená forma má odrážet informační přesycení a chaos, v němž je obtížné se zorientovat a který svou útržkovitostí ani hledání hlubšího smyslu nepřeje. I po přečtení rozhovoru s tvůrčím kolektivem však přemýšlím, proč se tuto zprávu rozhodl komunikovat zrovna na půdorysu Frischovy prózy, když se na jiná její témata v adaptaci příliš nesoustředil…

bottom of page